Les 1: Welkom in het mentoruur!
UPDATE NA LES:
Het is niet mogelijk om alles te doen. Wij hebben tijdens één lesuur het volgende gedaan:
- Elkaar leren kennen + vragen beantwoord
- Minifigure (dit duurde zeer lang, leerlingen hebben moeite om knipprogramma te gebruiken en de foto te uploaden)
Bij het maken van het lego minifigure gaven de leerlingen aan dat ze zeer weinig keuze hadden (bijvoorbeeld voor de kapsels). Alternatief: https://avachara.com/portrait/
Bij de Smartschoolquiz is het icoontje van 'resultaten' niet correct! correcte afbeelding staat hiernaast ->
VOORSTEL VOLGEND SCHOOLJAAR:
- Elkaar leren kennen + vragen
- Smartschoolkennisquiz (als voorbereiding bekijken leerlingen thuis deze video
- Tijd over: een spel spelen
Lesverloop
Elkaar leren kennen (5 minuten)
Mentoren stellen zichzelf voor, vertellen wat 'een mentor' is, wat de leerlingen kunnen verwachten van ons.
Een spel spelen (15 minuten)
- In onze klas zit iemand met ...
Splits de klas in twee. Dit spel is een variant op 'ik ga op reis en neem mee...'. De leerlingen zeggen de zin 'In onze klas zit iemand met ...' en vullen zelf aan (bv een kat, 2 broertjes, vrolijk, ...)
Hetzelfde kan ook gespeeld worden met eigenschappen van zichzelf. Voor inspiratie van eigenschappen zie bijlage.
- Dobbelen
Elk team krijgt een dobbelsteen en het blad in bijlage (dit kan ook met2 of 3 teams samen gespeeld worden). De leerlingen gooien één voor één met de dobbelsteen en beantwoorden de bijhorende vraag.
Minifigure (10 minuten)
- Deel 1: Leerlingen nemen een laptops en gaan naar deze website
- Deel 2: Leerlingen maken een mannetje dat zo hard mogelijk op hun lijkt. Ze krijgen hiervoor 5 minuten de tijd.
- Deel 3: Leerlingen nemen een screenshot van hun mannetje en uploaden dit op Smartschool.
- Deel 4: Leerlingen presenteren hun mannetje aan hun team/ Ze krijgen hiervoor 30 seconden per persoon.
Tijdens artistieke opvoeding gaan de leerlingen hiermee verder.
Smartschoolkennis-quiz (15 minuten)
Voor deze quiz spelen de leerlingen samen met hun teamtafel. De leerkracht toont de vragen op het bord via de PowerPoint.
Af en toe moeten de leerlingen iets opschrijven. Dit doen ze op hun antwoordenblad (1 blad per team).
Eindtermen bij deze les
ET 5.4: De leerlingen maken onderbouwde keuzes aan de hand van aangereikte criteria en aangereikte strategieën.
ET 13.1: De leerlingen beoordelen zowel het belang van een opdracht voor zichzelf als lerende als de relatie tussen de eigen en de vereiste competenties voor de uitvoering van de opdracht.