Startdagen
DAG 1
9u: ontvangst
Ontvangst nieuwe leerlingen op speelplaats (eventueel met ouders):
- toespraak met drankje
- gekleurde (4 kleuren) naamstickers uitdelen en groepen verdelen
9u30: rondleiding
In groepjes van 4x12 leerlingen rondleiding door de school door de leerlingenraad. Telkens 1 leerkrachten mee aanwezig.
10u: kennismakingsspelletjes
Tijdens de startdagen leren de leerlingen elkaar beter kennen. Hieronder een lijst met enkele mogelijke kennismakingsspelletjes:
- Schoenmaatspel: Leerlingen krijgen de opdracht om binnen x-aantal minuten een overzicht te hebben (op papier) van de schoenmaten van alle leerlingen van het eerste jaar. De manier waarop ze dit doen moeten ze individueel bepalen. Dit papier moeten de leerlingen bijhouden, dit wordt nog gebruikt bij de STEM-cluster in de loop van september.
- Kennismakingsbingo: Elke leerling krijgt een bingo-blad. Hierop staat informatie van mogelijke klasgenoten (bv: Heeft alle Harry Potter boeken gelezen). Het is de bedoeling dat de leerlingen door elkaar lopen en elkaar vragen stellen, wanneer bepaalde info bij een klasgenoot past, noteer je zijn/ haar naam. Probeer zoveel mogelijk verschillende namen te noteren.
- Maak een rij: Leerlingen moeten zich op één rij rangschikken volgens bepaalde kenmerken:
- Grootte
- Huisnummer
- Geboortemaand (januari is 1, december is 12)
- ...
Extra uitdaging: leerlingen mogen niet praten.
- Binnen-buitencirkel: Verdeel de groep in 2 even grote groepen. Beide groepen gaan in een cirkel staan, de ene groep wordt de 'binnencirkel', de andere de 'buitencirkel'. De leerlingen draaien zich met hun gezicht naar elkaar (leerling van binnencirkel kijkt naar leerling in buitencirkel). Elke leerling heeft een kaartje vast met een vraag op. De leerlingen die naar elkaar kijken stellen elkaar hun vraag en beantwoorden deze. Na x aantal minuten geeft de leerkracht aan dat de leerlingen van kaartje moeten wisselen en dat de leerlingen van de buitencirkel 1 stap naar links moeten zetten.
- Fotozoektocht door de school: Leerlingen krijgen een blad met verschillende vragen/ opdracht. Het is de bedoeling dat ze door de school wandelen en de opdrachten uitvoeren of de vragen beantwoorden.
- Proactieve cirkel:
DAG 2
Tijdens dag 2 komen er praktischere zaken aan bod:
- Interview met een klasgenoot
- Voorstellen mevrouw Kelly: 4 laden model, pest model /wie is wie op school?, schoolreglement
- Smartschool en wachtwoorden instellen
- Video bekijken 'Hoe werkt Smartschool' -> nog niet aangepast aan de planner!
- Quiz (Kahoot)
Op het einde van deze dag vindt de klasverdeling plaats.
DAG 3
Aan de start van de derde dag worden de leerlingen in hun klasgroep verdeeld. Vanaf nu hebben we 2 klassen: 1ASa en 1ASb.
Tijdens het eerste lesuur gaan de leerlingen al hun boeken ophalen, mentor overloopt tijdens deze dag de afspraken, ...